loading...
عطر شناسی | خرید عطر و ادکلن
شجاعی بازدید : 40 پنجشنبه 05 فروردین 1400 نظرات (0)

نحوه ساخت عطر و ادکلن به چه اشکالی انجام می شود ؟


ساخت عطر و تولید یک ماده معطر خاص همیشه جزو اصلی ترین دغدغه های بشر در طول سالیان مختلف بوده است . فناوری که هم اکنون در اختیار ما برای ساخت عطر های درجه یک قرار دارد ، در حقیقت حاصل قرن های تجربه های دانشمندان و شیمی دانان بسیاری زیادی می باشد . در ابتدا انسان ها با سوزاندن مواد معطری گیاهی به اسرار رایحه خوش مواد توانسته بودند پی ببرند . بعد ها با استفاده از روش های دیگری همچون خیساندن مواد معطر در روغن های پایه و تقطیر به مراحل جدید تری از عطر سازی وارد شدند .
در قرن 18 میلادی با ساخت اولین ادکلن ( نوعی از انواع عطر ها با غلظت کم تر ) به واقع انقلابی جدی در حوزه ساخت عطر به وقوع پیوست . این ترکیب که در آن زمان ، فرمولی منحصر به فرد برای تولید داشت در ابتدا با گیاهانی همچون رزماری ، نارنج و لیمو عرضه می شد .
اما همانگونه که اشاره کردیم ، صد ها سال قبل تر نیز از عطر به عنوان ماده خوشبو کننده برای کار های مختلف استفاده می شد . مصریان از این طیف مواد معطر برای آیین ها و مراسم های مذهبی و ملی خود استفاده می کردند . ایرانیان ، چینی ها ، هندی ها و اعراب مهم ترین تمدن های بشری بودند که در ساخت عطر به پیشرفت های قابل توجهی توانسته بودند که دست پیدا کنند .

ساخت عطر و ادکلن

در طول قرن هفدهم ، بهره گیری از بوی مطبوع و دلپذیر عطر به شکلی در میان مردم به شدت افزایش پیدا کرده بود . این علاقه مندی تا جایی ادامه دار شد که حتی مردم فرانسه که به حمام کردن علاقه ای نداشتن و برای خوشبویی از دستکش های معطر را استفاده می نمودند . دستکش هایی که در اواخر قرن 17 هفدهم به دلیل استقبال مردم دیگر نقاط اروپا ، به کشور های مختلفی صادر شد .

حتما بخوانید : تفاوت عطر و ادکلن


عطر های از چه مواد ساخته می شوند ؟


 اصولا اجزاء سازنده عطر ، ترکیبات گسترده از انواع مواد مختلف شامل می شود . حلال ها ، روغن ها اساسی ، تثبت کننده ها و ... برخی از این مواد سازنده یک رایحه مرغوب به حساب می آیند .
در این بخش به معرفی این مواد و اجزای سازنده عطر خواهیم پرداخت . خواندن بقیه نکات را از دست ندهید .
تثبیت کننده ها :
عموما در یک مخلوط همگن خوشبو از مواد معطر و ترکیبات فرار استفاده می شود ، قسمت دوم به دلیل ماهیت شیمیایی که دارد ، زود تر تبیخیر می شود و به دلیل اینکه گروهی از مواد متفاوت رایحه یک عطر را به وجود می آورند ، باید عطر سازان راه حلی را برای حل این مسئله پیدا می کردند . آنها پس از آزمون و خطاهای مختلف متوجه خاصیت موادی تحت عنوان تثبیت کننده ها شدند . اینگونه مواد در اکثر مواقع از میزان فراریت کم تری نسبت به روغن ها معطر برخوردار هستند و می توانند سرعت تبخیری اجزای تشکیل دهنده یک عطر را تا حدودی کنترل کنند .
مواد حلال یا حامل :
حلال ها علاوه بر مقرون به صرفه تر نمودن فرایند تولید یک عطر به افزایش میزان پخش شوندگی یک عطر یا ادکلن کمک زیادی می توانند کنند . از حلال های جدید و پر کاربرد امروزی برای نگهداری مواد معطر می توان به اتانول ( اتیل الکل ) و آب اشاره کرد . این دو ماده و به ویژه اتانول به دلیل فراریت بالایی که دارد ، پخش و ساطع شدن رایحه یک عطر در محیط را مهیا تر می کند و همچنین مضرات آنچنانی برای سلامت بدن ندارند .
توجه داشته باشید که میزان آب مصرفی برای ساخت عطر بر اساس انحلال پذیری روغن تعیین می شود . در ضمن برای اینکه بوی الکل در فرایند ساخت از میان رود از مواد بر طرف کننده بو یا پیش تثبت کننده ها استفاده می شود . صمغ بنزویین و سایر تثبت کننده های رزینی مهم ترین مواد از بین برنده ی بوی نا مطبوع الکل مصرف عطر ها می باشند .

تولید عطر

و اما در این بخش توضیحاتی را در رابطه با مواد سازنده عطر به شما ارائه خواهم کرد :
بخش های سازنده عطر اساسا به سه جزء مهم تقسیم بندی می شوند . هر نوع عطر دست کم از سه جزء ساخته شده است که فراریت و وزن مولکولی آنها تا حدودی با هم فرق می کند .
بخش اول : بخش اول از هر عطری را تاپ نوت می نامند ، فرار ترین ماده و مشخص ترین بو را دارد و رایحه آن خیلی زود از لحظه مصرف عطر محو می شود .
بخش دوم : این بخش به نام میدل نوت شناخته می شود . تا حدودی کم تر فرار می باشد و عموما عصاره یک گل مانند گل بنفشه یاس و غیره است . این جزء زمانی پدیدار می شود که رایحه ابتدایی از بین رفته باشد و پلی بین جزء اول و سوم خواهد بود .
بخش سوم : آخرین جزء که معمولا پایدار ترین رایحه از یک عطر را به خود اختصاص می دهد . اندنوت نام داشته و اغلب نیز از جنس رزین یا پلیمر موی است .


نکات تکمیلی درباره نحوه ساخت عطر :


اگرچه عطر ها طبق یک فرمول واحد ساخته نمی شوند اما از حدود 10 تا 25 درصد اسانس و 75 تا 80 درصد الکل و مواد ثبیت کننده ساخته می شود . در جهان کنونی که اغلب مردم به دنبال یافتن بهترین کیفیت از هر محصولی هستند ، بیشتر تولید کنندگان کالاهایی همچون محصولات آرایشی بهداشتی به تولیدات خود عطر اضافه می کنند . این شیوه ، در حال حاضر حتی به یک شیوه بازاریابی مهم نیز تبدیل شده است .

نتیجه گیری :
با وجود اینکه شرکت های سازنده عطر به صورت دقیق ، تک تک محصولات پر کاربرد و اسرار آمیز خود را فاش نمی کنند اما اگر شما خود مایل به ساخت عطر باشید می توانید با دانستن همین اطلاعات هر چند محدود ، یک رایحه مطبوع و دلپذیر را مخصوص خود تولید کنند . همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایر مقالات این وبلاگ نیز می توانید سری بزنید .


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 32
  • بازدید ماه : 93
  • بازدید سال : 436
  • بازدید کلی : 2,142